• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, upplysning

Hamahati86

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
15 November 2021
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
När var din sanering slut, vilket datum?
Och vad fasiken har dom med det att göra, dvs om du skulle ha dragit på dig nya skulder ?! Det är liksom inte olagligt !!
Tog dom en Creditsafe eller?

Jag börjar se RÖTT när jag hör vad detta äckliga bolag håller på med !!! :mad:
Kanske inte är olagligt att dra på sig skulder och ja de verkar vara ett skumrask bolag.

Men tänk samtidigt på att de kan ha en fordran på säg 1 milj, för enkelhetens skull. Man kan inte betala och får skuldsanering. Iom denna får bolaget kanske 20-40% av deras pengar. Du som privatperson får en möjlighet till nystart med ett blankt blad, i slutändan på någon annans bekostnad (sedan kan man tycka vad man vill om deras räntor och att dem tjänat pengar ändå).

MEN
Sedan skriver du "Och vad fasiken har dom med det att göra, dvs om du skulle ha dragit på dig nya skulder ?! Det är liksom inte olagligt !!".
Man går väl igenom sanering för att få en nystart, inte skaffa nya lån direkt va? Olagligt är det inte men jag hade blivit skogstokig som bolag att först få en mindre summa pga av sanering för att sedan se personen I fråga ta ev nya lån direkt efter.

olagligt eller ej. Idiotiskt bolag eller ej. Har man rent mjöl i påsen så vad gör det? Framförallt om man nu har ett väl fungerande ekonomiskt tänk efter avslutad sanering.


Tycker dem 2 meningarna gjorde att din frå början bra input blev sisådär
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Kanske inte är olagligt att dra på sig skulder och ja de verkar vara ett skumrask bolag.

Men tänk samtidigt på att de kan ha en fordran på säg 1 milj, för enkelhetens skull. Man kan inte betala och får skuldsanering. Iom denna får bolaget kanske 20-40% av deras pengar. Du som privatperson får en möjlighet till nystart med ett blankt blad, i slutändan på någon annans bekostnad (sedan kan man tycka vad man vill om deras räntor och att dem tjänat pengar ändå).

MEN
Sedan skriver du "Och vad fasiken har dom med det att göra, dvs om du skulle ha dragit på dig nya skulder ?! Det är liksom inte olagligt !!".
Man går väl igenom sanering för att få en nystart, inte skaffa nya lån direkt va? Olagligt är det inte men jag hade blivit skogstokig som bolag att först få en mindre summa pga av sanering för att sedan se personen I fråga ta ev nya lån direkt efter.

olagligt eller ej. Idiotiskt bolag eller ej. Har man rent mjöl i påsen så vad gör det? Framförallt om man nu har ett väl fungerande ekonomiskt tänk efter avslutad sanering.


Tycker dem 2 meningarna gjorde att din frå början bra input blev sisådär
Om X väljer ta på sig skulder igen spelar ingen roll. Företaget har inget engagemang mot ”kunden” därav inget legitim anledning begära en kreditupplysning.

Handlar ju inte om ”rent mjöl i påsen” utan personlig integritet.

Sedan om du inte värderar det är väl upp till dig men de flesta gör det.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Kanske inte är olagligt att dra på sig skulder och ja de verkar vara ett skumrask bolag.

Men tänk samtidigt på att de kan ha en fordran på säg 1 milj, för enkelhetens skull. Man kan inte betala och får skuldsanering. Iom denna får bolaget kanske 20-40% av deras pengar. Du som privatperson får en möjlighet till nystart med ett blankt blad, i slutändan på någon annans bekostnad (sedan kan man tycka vad man vill om deras räntor och att dem tjänat pengar ändå).

MEN
Sedan skriver du "Och vad fasiken har dom med det att göra, dvs om du skulle ha dragit på dig nya skulder ?! Det är liksom inte olagligt !!".
Man går väl igenom sanering för att få en nystart, inte skaffa nya lån direkt va? Olagligt är det inte men jag hade blivit skogstokig som bolag att först få en mindre summa pga av sanering för att sedan se personen I fråga ta ev nya lån direkt efter.

olagligt eller ej. Idiotiskt bolag eller ej. Har man rent mjöl i påsen så vad gör det? Framförallt om man nu har ett väl fungerande ekonomiskt tänk efter avslutad sanering.


Tycker dem 2 meningarna gjorde att din frå början bra input blev sisådär
Jag tycker detta med moralpredikan ska man akta sig för att göra…

Och jag åberopar endast vad som är korrekt eller ej enligt gängse lagar/regler.

Sedan vill jag likväl vara tydlig med att vad en enskild privatperson gör efter en skuldsanering är avslutad är hens ensak och ingen annans. Vare sig det är ett företag eller andra privatpersoner.
Det finns nog MÅNGA personer som har tagit lån, såsom bostadslån, etc efter slutförd skuldsanering.
Jag tänker och lever i tron att har man en gång genomgått en sanering, så vill man på ingalunda villkor hamna där igen !
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Ja, dom verkar ha satt detta i system. Många har skrivit det. Synd att alla inte går bananas på dom, för det dom gör ÄR olagligt !!

Om de inte tar bort skulderna efter att kronofogden gjort sista årsbetalningen så kommer jag iaf gå bananas
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om de inte tar bort skulderna efter att kronofogden gjort sista årsbetalningen så kommer jag iaf gå bananas
Det gör du rätt i… Jag har kanske gått lite hårt ut i denna tråden, men @onetwo sammanfattade det BRA - det handlar om
vår personliga integritet.
Den betyder dock ingenting för just Intrum!
 

Hamahati86

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
15 November 2021
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Jag tycker detta med moralpredikan ska man akta sig för att göra…

Och jag åberopar endast vad som är korrekt eller ej enligt gängse lagar/regler.

Sedan vill jag likväl vara tydlig med att vad en enskild privatperson gör efter en skuldsanering är avslutad är hens ensak och ingen annans. Vare sig det är ett företag eller andra privatpersoner.
Det finns nog MÅNGA personer som har tagit lån, såsom bostadslån, etc efter slutförd skuldsanering.
Jag tänker och lever i tron att har man en gång genomgått en sanering, så vill man på ingalunda villkor hamna där igen !
Tycker inte det är okej det dem gör. Var mer sättet du uttryckte dig på som iaf jag reagerade på. Moralpredikan, ja kanske. Ibland behövs det visas det alltid finns två sidor : )

Garanterat att dem myglar. De bolagen har ju inte direkt startas för att bjuda på kaffe och bullar : ) i slutändan borde det inte vara något problem att snällt ringa och berätta för företaget i fråga att dem gjort si och så fel och nu ska/får dem lösa det
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Intrum är börsen näst blandade bolag.14% av aktierna är blankade.Dvs vissa som tror att det bara finns en väg.Utför.Senaste 5 åren har Aktien rasat med 80% VD säger också att Storbritanien 2024 värsta året för privatpersoner.Har inga pengar att betala sina kredit/lån.Tror säkert att dom försöker casha pengar efter sanering och hoppas folk betalar.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Väldigt vanligt bland unga att ta krediter nu i vetskapen dom inte kommer betala dom.

Man bryr sig inte längre, inte vanligt här kanske men man ser detta fenomen i USA.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hänt mig också.
Fick upplysning slutet av december sen 26 januari och 1 februari.
Ringde dom och fråga varför dom tagit upplysning efter skuldsanering.

Fick till svar att dom skulle se så jag inte dragit på nya skulder och att upplysningen påverkar inte mig för framtiden osv.
Hahs dagen efter den fick jag kravbrev hem
Utbetalningen sker i mars till borgenärena.

har dubbelkollat med fogden och dom bekräfta att saneringen är slut och ingen begäran på omprövan kommit in.
Önska mig lycka till i framtiden osv.
Men läst här så ska ringa intrum återigen på måndag för skulderna ingick ju i skuldsaneringen.
Detta gör mig väldigt upprörd för de har ingen anledning att kolla upp dig el någon annan efter avslutad skuldsanering.
På den kopian jag fick stod bara årsinkomst och upplysning om skuldsaldo, anmärkningar osv med inget om lån eller historik på det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp